2010-10-31

For the Horde!

Na hát rögös az élet, Mari néni. Alakulgat a guild, ~25 jelentkezésnél tartok, remélem nagyrészt fel is jönnek 85re és beválnak az emberek. Egyelőre mindenkit felveszek, aki szimpi és hihető, hogy vagy képes a hardokra, vagy képessé tehető. Rossz esetben megválunk egymástól. Úgy néz ki, Skaven & Pálma is jönnek és a GM címet is lepasszolom majd az előbbinek.

Sajnos Ildar nem tud jönni, mert a munkarendjét átszervezték úgy, hogy egy esti guild nem felel meg neki. Emiatt a warriort vittem át elsőként (UD), aztán hiányzott a priest és az is átment (BE). Neki nevet is váltottam Khetana-ra.

A chopper / mechano-hog jó módszer a pénz átvitelére. 20K a maximális átvihető pénz faction váltásnál, a többletet be kell fektetni. Tippként azt kaptam, hogy
1) chopper
2) tournamentes petek
3) pristine diamond

Utóbbival az a gond, hogy az insane acsihoz kell, ezért most drága, de ha bármennyi a nyakadon marad mikor az acsi megszűnik, az onnantól nullát ér. A tournamentes petek, nos azt se tudom mik azok, látszik mekkora gyűjtő vagyok :)

Szóval csináltam 3 choppert kb 3x14000 aranyból, az első már el is ment 16K-ért, az AH profit után 15200, szerintem ez így korrekt. Igen, a chopper átváltozott mechano-hoggá faction váltáskor. Azon filózok, hogy ha ezen ilyen tűrhető profitot lehet behajtani és akár napi egyet eladni, akkor ezt érdemes lenne rendszeresen megtenni, főleg amíg még olcsók az LK-s matok (titansteel bar, arctic fur).

Vicces volt, hogy faction váltás után 2 percen belül hárman is rámwhispereltek (mind ismeretlen arc), hogy héé én nem allis vagyok? :) Mondom 5 perce még az voltam :)
Aztán volt olyan kérdés is, hogy játszottam-e Final Fantasyt, ez a guildnév miatt jött. A válasz az, hogy nem, a név innen van. Ők persze lehet, hogy az FFből vették, de ezt nem tudom.

Sok ember csak 4.0.3-tól jön, szintén sok a reroller. Év végéig nem sokminden fog történni a kis guildben. Remélem azért az első 10es clearek már eleve 2 párhuzamos csapattal fognak menni, és mégjobban remélem, hogy beválik a terv és működőképes, hardozós guild lesz ebből.

2010-10-26

Omnislash #3

Éjjel megalakult a guild pár ismerős segítségével, köszönet nekik. A holnap itt van, aki jelentkezni akar, nosza írjon applyt!



Úgy döntöttem, hogy a priest lesz az első 85ös karakterem és valószínűleg faction váltással viszem majd át. Warriort rerollolok 4.0.3 patchben, egy blood elfet. Ha esetleg nem lesz lelkierőm felvinni 85re akkor később faction váltás a mostani warriorral. Nehéz szülés volt, de végre megvan. Azért döntöttem a priest mellett, mert annak 2 specét is nagyon szeretem, a warriornak viszont a dps specei annyira nem kötnek le és nem izgatnak. Patch óta ki se raktam, csak tank specet. És ahogy a jelentkezőket elnézem, igencsak szükség lesz arra, hogy a legtöbb ember kettő szerepkörben is pörögjön.

2010-10-25

Omnislash #2

Szerver/faction végleges
A guild Arathor horda oldalán fog megalakulni 4.0.3 estéjén (vagy akár előbb, ha vannak rerollerek akik annál korábban kezdenének).

Tisztázzunk pár dolgot
Ma-holnap este kiküldöm a meghívó leveleket a guildbe jelentkezett embereknek és meg fogom kérni őket, hogy regisztráljanak a guild weboldalán, valamint írjanak magukról egy kicsit. Két célom van ezzel: egyrészt látni akarom, ki az aki valóban komolyan gondolja, másrészt szeretnék részletesebb képet kapni a jelentkező emberekről.

Tisztázni szeretném azt is, hogy bár a guild megalapulásának egyik fő motivációja a családbarát raididőpont, ez a guild NEM baráti (social) guild. Ez alatt nem azt értem, hogy nem szabad barátkozni, poénkodni, hanem azt, hogy a guildnek nem ez a célja. Nagyon örülnék, ha jó hangulat lenne és menne a poénkodás/haverkodás olyankor, amikor ez a progresst nem zavarja.

De a guild célja a hatékony raidelés. A cél az, hogy a content gyorsan farmon legyen, aztán ha ez megvan, a taktikák magyarázgatása nélkül chainpull végig (lehetőség szerint). Pöcsölés nincs, pisikakicigi raidenként kb 1x10 perc, aki pedig nem tud felnőni a feladathoz, azt nem visszük a hátunkon. Pöcsölős, béna embereket cipelő guildet minden sarkon találnánk azt hiszem. Még akár 21 órakor kezdőt is. Kicsit tartok attól, hogy sok jelentkező ezzel nincs tisztában, de majd meglátjuk. Annyi biztos, hogy a jelentkezők között van kb 10 olyan ember, akit személyesen is ismerek ÉS tudom, hogy alkalmasak a hard mode (heroic mode, ha úgy tetszik) raidekre. A maradékról pedig majd ki fog derülni, hogy alkalmas-e.

Ez a fajta játékstílus igényel némi játékon kívüli időbefektetést (raidboss taktikák és a classunkkal kapcsolatos dolgok megismerése), cserébe a játékon belül gyorsabban lehet haladni. A raiderek teljesítményét szükség esetén értékeljük, elemezzük, megkeressük azokat a pontokat, ahol fejleszteni lehet/kell a teljesítményen. Anno amikor a macirunt próbáltuk tető alá hozni, több teljesen reménytelen próba után frapsoltam egy próbát és másodpercre pontosan kiírtam, hol mennyi időt töltöttünk és mivel lehetne javítani az eredményen. Azt hiszem ezután már csak 2 sikertelen run volt, aztán végre sikerült megszüntetni az elemzés segítségével feltárt gyenge pontokat és kihoztunk 11 macit a 3.0.2 patchig. Ilyesfajta mélyelemzésekre is lehet számítani szükség esetén. Ez egy ilyen guild lesz, aki ezt élvezi azt várjuk szeretettel. Akit a játék nem érdekel ilyen szinten, azt nem. Nem fogunk bejönni egymásnak :)

A guild weboldala
Várom szeretettel a guild iránt érdeklődőket (akik már jelentkeztek az eddigi formon, vagy akik csak most döntöttek úgy, hogy jönnének) a guild weboldalán. Még kezdetleges, de a célnak megfelel.

http://omnislash.wowstead.com/

A weboldalon minden le van írva amit tudni érdemes: megkérném a jelentkezőket, hogy regisztáljanak és készítsenek egy jelentkezést az ott leírtaknak megfelelően.

2010-10-22

4.0.1 retardin szárnypróbálgatás

Szárnypróbálgatás, érted, hahaha, nagyon szellemes!

Tegnap este szántam egy kis időt, hogy a paladinomnak a holy mellé kirakjak egy második specet is. Először a protot tettem ki, de végül nem mentem vele sehova :) A tank gearem nagyon lájtos, volt 31K hpm, csomó üres sockettel meg hiányzó enchantokkal, nagyon alacsony expertise-al. Rá kellett volna költeni egy ezrest, hogy jó legyen, ráadásul dummyn próbálgatva nem igazán láttam azt a hej de nagy változást a régi baromi unalmas, mobilitáshiányos és egysíkú rendszerhez képest. Ígyhát dobtam a specet és kiraktam a retrit.

Szintén utánaolvasás nélkül, úgy érzésre csináltam az egészet. 3/2/31-et raktam ki, bizonyára nem ez a legjobb, de nekem értelmesnek tűnt.
Patch előtt a ret kb FCFS módszerrel működött, azaz aminek előbb lejárt a CDje, azt nyomtad, kalap kabát. Volt judgement, crusader strike (CS), divine storm (DS), exorcism art of war procra, consecration és végül hammer of wrath execute rangeben. Plusz amit elfelejtettem :) Szóval nagy faceroll volt, nem nagyon lehetett elbaszni, csak egy módon: hogyha nem nyomtad a gombokat. Ennek ellenére rengeteg játékost láttam, aki ezzel az atom egyszerű speccel is kurvaszar dpst tudott produkálni. Kezdek arra a következtetésre jutni, hogy a szar játékosok egyszerűen azért szarok, mert nem nyomják elég gyakran a gombokat. Halál komolyan. Na de folytassuk a témát.

Olvastam a fórumokon itt-ott, hogy na a ret pala mennyire meg lett bonyolítva és már nem tud minden hülye jó dpst tolni vele. Na most vagy eltérnek a hülyéről alkotott fogalmaink, vagy kurva okos vagyok. Vagy arrafele mások a hülyék. A ret is erősen épül a holy power (HP) használatra. Ez egy combo pont szerű erőforrás, 3-ig növekedik különféle hatásoktól. 2 féle dolog ad a retnek HP-t:
- crusader strike használat fixen +1
- bármi egyéb sebző képesség használata 40% eséllyel +1
A HP-ből 3 dolog használható: a spechez tartozó képesség, a templar's verdict (TV), divine storm (ez az erős aoe sebzés) és word of glory.

A mastery pedig afféle HP-clearcastként működik: autoattackokra kis eséllyel procol egy hatás, ami HP felhasználás nélkül 3 HP-sként enged használni bármilyen HP alapú képességet. Ez egyébként azért is zseniális, mert a retardin képességek erősen függnek a fegyver max sebzésétől (azaz a lassabb fegyók sokkal jobbak szoktak lenni), nos ez a mastery erősen ellene dolgozik ennek, mert a gyorsabb fegyverekkel gyakrabban lesz proc. Kicsit hasonló ez a combat rugó masteryhez, ami szintén arra hivatott, hogy (részben) kijavítsa a fegyver sebességét rosszul megválasztó ember tévedését.

Szóval a "rota" kb úgy néz ki, hogy HP-t stackelek 3-ig CS és judgement használatával. Ha bármikor art of war proc van akkor exorcism. 20% alatt vagy avenging wrath alatt CDre hammer of wrath. Ha bármikor van 3 HP vagy a mastery procolt akkor templar's verdict. Avenging wrathet 3 HP-nál nyomom el, egyből TV (és kéne zealotry-t is tolni, de fasz módon azt ki se raktam sehova :D) és aztán a fent leírt módon megy tovább. 81. szinttől be fog kavarni kicsit az inquisition amit a rugó slice and dice-ához tudnék hasonlítani: fenn kell tartani és a fenntartása ugyanúgy combo pontot eszik, mint a finisherek. Itt persze nem CP van, hanem HP. Az inquisition talentelve 3 HP-ből eltart 30 másodpercig. Azaz 30 másodpercenként 1 3HP TV feláldozásával +30% holy damaget kapunk. Ez szerintem jó biznisz.
Valószínűleg a consecet is érdemes lenne betenni a rotába, de ezzel nem kísérleteztem egyelőre. Managond így abszolút nem volt, AV alatt fogytam kicsit jobban, de AVn kívül 90-95% alá soha nem ment a mana.

Seal használat: maradt 2 féle pve seal: a truth és a righteousness. Truth bossokra (1 targetre), righteoussness pedig aoe pullokra jó elég egyértelműen. Utóbbit a seals of command talent teszi erre hivatottá. Ennek felfedezéséhez megintcsak nem kell atomfizikusi észjárás.

Végeredményében arra akartam kilukadni, hogy
1) Ez a HP rendszer szerintem zseniális. Single targeten TV-t, multin DS-t tolsz belőle. (Sikerült tehát némileg eltérővé tenni a multitarget és singletarget rotát. Hallelujza.) PVPben vagy szükség esetén PVE-ben word of gloryval healelsz belőle. 81. szinttől pedig még az inquist is fenn kell majd tartani, ami egyrészt bonyolítja picit a rotát, másrészt megakadályozza, hogy nulláról azonnal nagyon durva burstöt lehessen nyomni. Nyilván 85ön arra van balanszolva a pala, hogy az inq alatt legyen jó sebzése, de ahhoz előbb kell szerezni 3 HPt, majd ismét 3-at az első TVhez. Szóval az a faceroll-burst ami LKban a palának van/volt, az Cataclysmban szvsz nem igazán fog megismétlődni. Persze, ha egymás után többször procol a masteryből a "clearcast" akkor szép nagyokat lehet ütni zsinórban. Az én gearemmel egy ilyen "3 TV egymás után esemény" azonban csak kb 3 percenként fordult elő. Magyarán ritka dolog. Azért a pvp fórumok biztos tele lesznek majd az emiatti sírással, a végén még rákerül a TVre egy 3 sec körüli CD oszt jónapot. A HP generálás ráadásul skáláz a haste-el (mastery és a sanctity talent miatt), ahogy azt kell. A spec továbbra is egyszerű, mint a faék, de legalább nem lehet annyira könnyen elaludni előtte.

2) Ettől függetlenül megint jól sikerült balanszolni a palát. 219es fegyverrel 8 darab kék és 8 darab 200-245ös darabbal, reforgeolás nélkül, a zealotry képesség használata nélkül, expertise és hit hiányosan 1 db glyph-el toltam dummyn 5K dps felett. Igaz ez nem a raidboss dummy volt, (mert azon mások bohóckodtak) de kétlem, hogy raidbosson ne lenne meg 4.2-4.5 ugyanezzel a setuppal. Különösen ha végre majd nyomom a zealotryt AV alatt...
Armory itt... Tényleg nagyon-nagyon fos a gear.

3) Eddig is voltak, de ismét lettek apróbb finomságok a retardin DPSben. Például a long arm és előzménye, ami simán kirakható pve specben is imho. Ez futkározós csatákban egész komoly dps növekmény lehet, ha nem felejted el kihasználni. Vagy pl az inquis kezelés finomságai: érdemes-e feltenni vagy meghosszabbítani egy adott helyzetben.

LFD csatin csomó faszláma 1K dpses retardint láttam, ma este majd megnézem, hogy én mit tudok alkotni.

2010-10-20

Omnislash #1

A Cataclysmra készülő 10 fős hard mode casual raidguildem első számvetését végeztem el az imént. Átfutottam a jelentkezőket, 36 olyat találtam, ami komolyan vehetőnek tűnik. Vannak olyanok, akiknek a jelenlegi helyük megfelelő, vagy egyéb okból nem számítok rájuk.

Jelenleg elsöprő többségnek felelne meg Arathor horde oldala, 21:00 órai kezdés mellett magyar közösséggel. 99%, hogy ez lesz a végleges eredmény is, mivel nem számítok tömeges applikációkra a közeljövőben. Valamikor 1 héten belül kívánom lezárni a toborzás eme (első) szakaszát - jelentkezni utána is lehet majd, de akkor már adott lesz a szerver/frakció/egyéb körülmények.

27 olyan jelentkezést találtam, akiknek elvileg megfelel minden fent leírt feltétel. Ha csak a felük valóban be is lép az alapításkor és feljön velünk 85re, akkor már van 1 raid team. A cél azért mindenképp ~25 aktív raider lenne kezdetnek. Egy darab 10es raidforce kicsit sovány kezdet, igaz az Isten Ostorai egy 5fős társaságból nőtt ki pár hónap alatt. Az is igaz, hogy ott kevésbé volt szűk a célközönség :) A jelentkezés első fázisának végén megpróbálom kideríteni, mennyi ember van, aki még mindig kitart az applyja mellett, az egy fontos fordulópont lesz.

Érdekes, hogy 36 emberből 27 vállal DPSt, 19 (!) tankolást, 24 healt. Most vagy szeretnek lódítani az emberek, vagy tényleg ilyen univerzális a legtöbb esti játékos :) (Ha magamból indulok ki, akkor az utóbbi :D) Nehéz szülés lesz megválasztani azt a raidcsapatonkénti 3 embert, akinek tank mainspece lesz.

Rerollt is bevállal a többség, mindenképp örvendetes lenne, ha együtt tudnának szintezni/instázni a rerollerek. Biztos vagyok benne, hogy lesz rá lehetőség.

A guild munkaneve Omnislash. Majd megszavazzuk ezt is, hogy megfelel-e, és ha nem, akkor mi legyen.

Többen kérdezték, hol tudnának velem beszélgetni kicsit. A játékban a fejlécben látható karaktereken megtaláltok, vagy a chimera@chimera.hu emailcímen. Ez mellesleg realID is. Ha valaki gondolja, vegyen fel és akkor ingame tudunk beszélni, ha egyszerre vagyunk bent.

4.0.1 második benyomások

Breaking: az FSen megjelent a guildem álláshirdetése, elértem a 40 érdeklődőt. Csatlakozz te is, ha gondolod. Hamarosan küldök ki leveleket, amint ráérek.

Ami az eddigiekből kimaradt.

Nem sok értelmét látom DPS specekről elmélkedni most. Egyrészt 85-re lesznek balanszolva és ugye még 80-on vagyunk. Másrészt még csak most kezdik úgy igazán a balanszolást a teszt raideken, ez majd folytatódik az éles játékban decembertől és végetér... soha nem ér véget :) Csak megközelítőleg jó lesz valamikor. Nyilván mikor decemberben raidelni kezdünk, tudni kell majd valami egzakt választ arra, hogy miképp is dpseljen az ember. Majd akkor esetleg írok komolyabban. Addig csak elnagyolva.

Raidekre továbbra sincs időm/kedvem járni (majd Catban! :)) ezért heroicozással szereztem némi tapasztalatot. Persze ez nem komoly dolog, bár épp 30% buffal ICC-t facerollolni sem az.


Shadow priest
Úgy rémlik ~6300 dpsem volt dummyn patch előt. Most ~7300. Kb 250-es szintű gearem van 4T10 bónusszal. Igaz, a jelenlegi dps ciklust csak tippeltem. Sokak szerint nem érdemes 3 orb alatt mind blastot tolni. Szerintem meg nem feltétlenül igaz ez, mert gyakran 15-20 másodpercnél is több idő, mire felstackel a 3. Azt nem tudom, hogy patch óta hogyan viszonyul egymáshoz az MF és MB sebzése, mennyire érdemes 0-2 orbos MBt használni. Sokak szerint nem érdemes. Az eddigi szimulációk megmutatták, hogy a shadow mastery eszméletlenül gyenge. A látottakat alapulvéve nem csodálom. Nagyon harmatos ez a félóránkénti tripla sebzésű MB.
A haste változás jót tett a dotoknak, végre nem kell ~10 másodpercenként a VT-t újítgatni.
Az SW:D-t most liveon durván nerfelték, 20% felett így már biztos nem érdemes tolni. Catában nem tudom hogy fog kijönni, lesz-e ott is nerfelve, vagy ez csak a 4.0.1-es patchre vonatkozik. 20% alatt viszont lazán toltam vele közel 20K criteket semmi buff mellett.
5 fősökben nagyon könnyű single targeten összehozni 6K+ dpst. Ellenben gyorsan haló aoe pullokon 5K fölé nem tudtam menni. Körbe VT-ztem ezeket, mint anno, aztán MF/MB/SWD nyomogatás tabolással karöltve. Lehet, hogy ilyen esetben egy rohangálva SW:P dotolás jobb lenne? A shadowy apparition elég szépen sebez rohangálás közben. Mellesleg petnek minősül a recountban, ott keresd.
Mind sear egy vicc, ránézésre 6-7 mob alatt biztosan értelmetlen használni.
Hogyan reforgeoltam: felesleges hitből haste (köszi twisted faith)


Combat rogue
Gyökeresnek nem nevezném a változásokat, de pont elég dolog történt, ami felrázta picit ezt a specet. Egy régebbi postban már átfutottam az új combat talenteket. Az ott leírtak még állnak szerintem. A rugóval az első instám (hc CoT) elég érdekes volt: nagyon keveset sebeztem. Próbáltam ráfogni, hogy biztos az arpen hiánya miatt, (még csak ~35% volt, szóval akkora érvágás nem lehetett) vagy fok nerf, ilyesmi... Aztán rájöttem, hogy minden pullon tudok blade flurryzni. Na akkor már akár 3700 dps is kijött. Kezdtem kicsit izzadni, mert régen BF/KS alatt 7-9K is kijött egy rövid kis pullon.
Aztán a harmadik bossnál már csak 5 perc volt hátra a mérgekből, megújítottam őket. Ekkor tűnt fel, hogy a recount szerint eddig 1 pontot se sebeztem méreggel... Szép bug! A patch előtt feltett mérgek a patch után nem működnek! Rajta vannak a fegyveren, de nem csinálnak semmit. Ááááá... Na egyből visszatért a boss sebzésem 5-6.5K környékére, mint régen. A trash damage is szépen ment fel, igaz a fok valóban nerfet kapott, mint minden aoe.
Aztán insta után rájöttem, hogy a glyphek se voltak helyrerakva, meg a talentből jövő expertise se létezik már. Ezeket is helyretettem, mentem még pár instát és így már a régihez hasonló damagem volt. Akiknek persze 60-100% arpenjük volt patch előtt, azok most szopnak erősen, gondolom. Az alacsony arpen világában viszont nem sok változás történt.
Tökre tetszett, hogy a hullákról is el lehet használni a CPt.
Az AR cd-csökkentő talent 5 fősben nem igazán használható ki. Nagyon ritka, hogy az ember be tud ütni egy rendes finishert, vagy akár rendetlent is :) Ez majd sokat változik 83tól a redirect miatt.
Hogyan reforgeoltam: sehogy, mert fingom nincs az egészről :D


Holy paladin
Na ezt tegnap éjjel próbáltam, úgy, hogy segédfingom se volt arról, mit kavartak a palával. Annyit tudtam, hogy lett holy powerünk (hopo), amit sokan utálnak. Belogoltam és lehidaltam, a spelleim fele nem volt meg a toolbarokon :) Csomó minden megszűnt, meg ugye a spec is törlődött. Na, gyorsan átolvastam a spell és talent tooltipeket, kiraktam egy holy specet (utólag látom, a daybreaket bizonyára maxolni kellett volna)

Tulajdonképp teljes egészében újragondolták ezt a specet. Gondolom raidben még most is 1-2 spell spamelése dominál (kinél nem...), de 85ön talán máshogy lesz.
Nincs többé gyors kicsi heal. A flash olyan lett, mint a priestnél: nagy és drága. A holy light lett a kicsi lassú heal és megjelent a divine light a nagy, lassú és drága heal szerepében.
Lett egy kis aoe heal, meg a holy powereket kisütő instant bombaheal - word of glory. A light of dawn animációja amúgy teljesen diszkófény, csak sajnos sárga, nem rózsaszín :D
Sacred shield nincs, meghalt. Critből mana nincs. Judgementből jövő haste buff durván nerfelve. Békön 100% helyett csak 50%-ot visz át. Divine Favor használható lett (régen egy spellre adott 100% critet úgy rémlik. Szörnyű fos.)
A holy shockra sok talent támaszkodik, jön belőle holy power is, szóval ez mindenképp egy core ability most már. A problémája is ebből ered: csak a hopo stackelés miatt folyton szükségét érzem, hogy toljam overhealbe is akár.
Voltam pár 5fősben, nagyrészt holy shock/wog kihealeli a dolgokat.
A blessingek már nem kérnek reagenst és a teljes party/raidre hatnak. A might ad 10% ap-t és némi mp5-öt. A kings ad 5%-ot a fő statokra és némi resistet. Sokkal egyszerűbb lett így a buffolás. Személy szerint én rühelltem a régit, mióta játszok, legalább 24 órát töltöttem azzal, hogy a palák blessing kiosztására meg felrakására vártam raideken :D Azt nem mondanám, hogy zavaros volt, de az magáért beszélt, hogy addon nélkül egy 25ös raid buffolását megoldani kész agyhalál volt.
A héten még ki akarom próbálni a ret és/vagy prot specet is.
Hogyan reforgeoltam: sehogy, mert erről még annyi fingom se volt, mint a rugóról :D


Egyéb észrevételek
- Disc absorbjait végre rendesen jegyzi a combat log, emiatt az új recount is szépen mutatja a heal csoport alatt. Ennek nagyon örültem, pont ezt akartam kérni karácsonyra.
- Instában még mindig nem lehet inspectelni, pedig ez is valami nagyon primitív bug lehet és a bétában ezer éve benne van/volt ugyanez a hiba...
- Az LFD csoportokban észervehetően megnőtt a tolerancia. Gondolom sokan vannak, akik tanulgatják az új specüket. Gyakori a rerun is, azaz a csapat több instát is letol egymás után. Akár justice farm miatt, akár a spec gyakorlása miatt, nem tudni. Ez lehet, hogy más BGben más, nálunk határozott ez a trend.
- Nézzétek át a metagemeiteket, mert én priesttel csak sokadik run után vettem észre, hogy szürke a metagem. Ugyanis az int/spw gemek kicserélődtek piros intesre, aminek eredményeképp 0 darab sárga gemem maradt. Ilyesmi biztos nem csak velem történt meg.

2010-10-18

4.0.1 prot warrior #2 / Cata guild update

Kicsit játszadoztam az új prot warriorral heroicokban. A következő észrevételeim vannak:

1) cleave NINCS gcd-n. 3 sec CD-vel gcd mentesen használható, szép nagyot üt - igazán nyerő támadás aoe tankoláshoz! Frissen popoló addok felvételére is ideális.
2) DPS gearben kb 2x annyi damaget és aggrót produkálok, mint tankban. Ez olyan eltérés, amit az a némi extra crit és haste nem magyaráz meg. DPS gearben alig van aoe aggró gond, singletarget meg abszolút sima ügy. Tank gearben viszont nagyon keveset ütnek a képességeim, nem igazán értem miért. Az alap AP-m mindkétt cuccban majdnem azonos (nem, nincs nagy eltérés a tank gearben a gemelésen felül). Tank cuccban több a maxhp, ami elvileg magasabb vengeance buffot eredményez. Bár igazából csak a maxiumumát határozza meg, nem a felstaceklés sebességét. Rage szempontjából az avoidance lényegtelen, mert a rage normalizálás óta nem számít, hogy eltalált-e az ütés. Csak arra tudok gondolni, hogy a vengeance jobban stackel dps gearben, mert az a bekapott sebzéssel és a maxhp-val skáláz. Igaz, hogy a maxhp rosszabb dps gearben, de jóval többet sebződök.
Az is elképzelhető, hogy a dps gear némi crit és haste előnye ekkora plusz raget generál autoattackból? Kétlem, valószínűleg tényleg ennyit számít vengeance szempontjából a bekapott plusz sebzés.
Mindenképpen a dps geares tankolás az út ott, ahol aggró gond van, de survival gond nincs.
3) Akármit is viselsz, a fegyvered az eddigi gyors helyett LASSÚ legyen. Vannak támadások (pl rend, devastate) amik sebzése weapon damage függő és az bizony a lassú fegyvereket részesíti előnyben. Ez eddig is így volt, csak a HS/cleave gyorsabb spamelésének lehetősége felülírta ezeket a szempontokat. Most, hogy ezeket a képességeket már nem lehet spamelni, megváltozott a leányzó fekvése.
4) egy kis blood and thunder egyértelműsítés: nem kell a rendet tartalmazó célpontot targetelned a TC használatakor. Próbáld ki, ha nem hiszed: kimész terepre, behúzol 1 mobot, rá rend. Átváltasz egy másik mobra, azt targetelve TC és voilá, a második targeten is lesz rend.

Cata guild
És most a Cataclysm guildemről: az FS-en hétfőn kellett volna megjelennie a toborzónak, azóta sincs semmi, csak mély kuss az ügyben. Nem értem. A jelenlegi jelentkezők alapján még nem akarok belefogni semmibe, nagyon várom azt a hirdetést. Türelmeteket kérem addig.

2010-10-14

4.0.1 első benyomások; prot warrior, disc priest

Tegnap gyenge 2.5 óra alatt felment a patch a gépre, aztán vagy 1 órát szarakodtam azzal, hogy a karaktereim egyáltalán játszhatóak legyenek. Új spec, glyphek, keybindek, stb.


Disc priest
Először a papommal mentem egy random HCt, PoSt kaptuk. A mobok fizikai sebzése jóval húzósabbnak tűnt, mint eddig, de lehet, hogy csak a gyári unitframek miatti bénaságom miatt éreztem így :) Max mana mage buffal valami 40K körül van, kb 30%-kal több, mint eddig. 90% alá csak a húzósabb domboldali pakkokon sikerült menni. (Más healereket se láttam 90% alá menni a további runokon) A tankunk egy pala volt, nagyon szar aggrója volt, de ez most úgy látom alap dolog. Próbáltam szokni a Cataclysm féle healing rendszert és healt használtam flash helyett, semmi gond nem volt vele. Egy atonementes buildet raktam ki, mert az szintezésre és a lagymatag 5fős sebzésre ami most van, ideális.
Smite spammal simán puttyogott az Omen single target pullokon, nagyon kemény volt :) Viszont ilyen pullokon kb fent is tartotta a tankot, tényleg kb heal spammal egyenértékű a kiadott heal. Az archangel animációja a pala avenging wrath helyett kicsit eltérő mostmár: kisebb szárnyakat kap a priest és tán nem is csapkodnak. Kevésbé látványos, de sose szerencsések az egyforma spell effektek, szóval annyira nem bánom.

A legnagyobb és leghúsbavágóbb változás az eddighez képest, hogy a borrowed time 30% haste helyett csak 15%-ot ad sajnos. Emiatt az összes gearemen hastet reforgeoltam critből. 1.2 körüli GCDm volt BT alatt, az botrányos, ha PWS spamra lenne szükség. Most 1.08, csapatban 1.05 körül, ha van valakinek haste aurája. Nem esküdnék meg rá, hogy ez az ideális reforge választás, de a mastery csak az absorbokat húzza, ez viszont minden healt. Több hastet nyertem, mint amennyi crit elment (mert 1% hastehez kevesebb rating kell mint a crithez) így kicsit a direkt healeket is megtolja. Ha critet reforgeoltam volna masterybe akkor a direkt healeknek csak a critje nőtt volna (divine aegis miatt). Ha spiritet reforgeolok hasteba, akkor meg mana gondokat kockáztatok (utólag elézve nem - most 80on nem lesz mana gond imho). Szóval ha valaki most alakítja át a disc gearjét, akkor LK contentre szerintem spirit->haste a nyerő, de ha 81+ területekre is készül akkor szerintem a crit->haste jobb lesz, mert már 81. szinten is nagyon érződni fog a manahiány, ezt elhihetitek nekem. A durva rating csökkenést meg nem is említem, ugyebár.

Sok okosat ezen felül nem tudok mondani, a priest heal nem változott iszonyatos módon még így ebben a contentben. Akár a flash heal spamet is lehet folytatni szerintem, még belefér a manába. Még.


Prot warrior
Na ez sokkal izgalmasabb volt, főleg, hogy bétán ezt a specet nem próbáltam. Főbb változások:
- heroic strike nem on-next-swing lett, hanem 3 sec cdvel egy GCD-mentes instant
- cleave sem on-next-swing, hanem 3 sec cdvel GCDn ülő instant. Le is vettem ezeket az egérgörgőről :)
- TC úgy üt, mint egy nedves nudli - ezelőtt DPS gearben 3.5-5K critjeim voltak vele, most max 1K!
- arpen nincs, ez mondjuk a standard tank cuccokat nem érinti
- elvileg kavartak valamit a gombnyomkodások feldolgozásával (spell queue), szerintem emiatt is érződik kicsit furcsának a tankolás, régebben lehetett spamelni pl devastatet aztán ha revenge vagy SS proc van, akkor gyorsan azt és ki is sült amikor lejárt a GCD. Most mintha nem egészen így lenne, kék post is volt róla
- engem kurvára zavart az újfajta proc kijelző: revenge és SS cd lejártakor vagy prockor az a nagy fényes villogás leölte a retinámat. Bartender4-et használok, nem találtam meg, hogy ezt ki lehetne kapcsolni benne
- minden tank képesség jelentősen kevesebbet üt, vagy legalábbis úgy tűnik. DPS gearben repercussions alatt 10-12K SS crit volt a max, ez a régi dps geareshez képest 10-20% veszteség. Tank gearben is megvolt régen 8-10K az SS, most úgy a fele... Tank gearben nincs elég attack power és mostmár abból skáláz minden tank cucc. Ez okozza az aggró tuning gondokat, 85re szerintem megjavul

Első körben kaptam egy hc FoSt, ezt tank gearben toltam végig. Pár dolog nem volt kirakva action barra, pl charge sem :) Ráadásul kb július óta nem tankoltam. Ilyesmik miatt nagyon bénáztam az elején, aztán kezdtem megtalálni a gombokat. Az intenzívebb aoe ellen nem tudtam megtartani minden mobot, elég furcsa volt. Még a bosst is lehúzták a legvégén, pedig nem toltak túl sokat. Itt jöttem rá az ability queue dologra, hogy kicsit máshogy kell spamelni a gombokat... Főbosson már 10K dpst is sikerült megtartani.
Régen itt overall 3-3.5K-t toltam tank gearben, most 2K alatt, nagyon nagyon sovány lett.

Mentem még egy randomot: hc Nexust kaptam. Itt még tank cuccban voltam, de már kezdtem átszokni az új rendszerre, sokkal jobban ment, meg hát az is segített, hogy 3-4K overallokat toltak a népek és nem volt arcane mage.
Átváltottam tank gearről dps gearre: ~42K hpról lementem ~37K-ra, avoidance ~15%-kal esett, érdekel ez valakit? Persze hogy nem. Crit immunitás megvan, patch előtt 25K hpval is lehetett dpstankolni crit immune nélkül, most akkor hogyafaszba ne lehetne :) Hc UPt kaptam, teljesen sima ügy volt. A DPS cuccok miatt most 3.5K feletti overall jött ki és szinte semmit nem húztak le, amit igen, azt azért húzták, mert focus dps ment rá, mikor én aoe tankoltam.
Senki nem anyázott egyébként az aggró miatt, furcsa módon megértőek voltak az emberek. Vagy csak így is jobban tankoltam mint az átlag retardált patch előtt, nem tudom.

De persze az én aggróm is szar volt tank gearben, úgyhogy pár jótanács tehát warrior tankoláshoz:
1) heroicot de talán raid trashet is értelmetlen tank gearben tankolni. A dps cuccokon ugyanannyi stami van, mint a tankcuccon, csak a gem/enchantolás/trinketválasztás nem staminás, ennyivel esik a maxhp. Az avoidance kb lényegtelen. Healspam fenntart simán. Az aggró így viszont a duplája lesz a tankcuccos aggrónak.
2) ideális 5fős specnek ez tűnt: 0/5/31 (figyeld a cleave glpyhet, az nagyon need)
3) battle shout, de ha van totem vagy horn akkor mehet a commanding
4) single targeten a tankolás az eddigiekhez hasonló, SS>rev>dev a prioritás. HSelni ne felejts. Eléggé meglepett, de jó sokszor tudtam HSt tolni
5) a shield spec talent miatt a spell reflect nagyon megdobja a raget és segít a fos aggrón is, mindenképp reflectelj orrbaszájba
6) aoe tankolás menete:
4+ csapaton: charge, rend, kicsit elhelyezed őket, hogy a TC mindet érje, TC. Ha van kaszter, reflect és cleave. Ha nincs kaszter, shockwave. Ha volt kaszter, a shockwave a reflect után mehet. Innentől a standard dolog, rev>TC>ss>dev a körülbelüli prioritás aoe pullon. Ha csak 2 vagy 3 mob van már akkor TC helyett cleave.
2-3-es csapaton: charge, SW, cleave, revenge és innentől amíg ketten élnek rev>SS>dev, lehet tabolgatni is. TCnek nem látom értelmét. A TC most a kezdeti aggróhoz (tagelés) és a healaggró megtartására elég csak.
7) berserker rage pullok előtt jól tud jönni, ha rage gond adódik
8) shieldblockot SSre makrózni nem árt. Én pont levettem, hogy majd nyomogatom külön, de kurvára nem jutott eszembe, csak bossokon. Márpedig a heavy repercussions miatt ezt érdemes cdre nyomni az aggrószegény környezetben.

Ha eddig nem tettél fel Tidy Threat Plates addont, most mindenképp pótold! Nagyon kell a lehúzott mobok gyors visszaszedésére. Végre szépen színkódolja a dolgokat, ami biztosan rajtad van az zöld, ami lassan lejön az sárga, ami lejött az nagy és piros. A sárgákra simán át lehet tabolni aoe tankoláskor, nagyot segít.

Összességében szerintem király lett így a tankolás, végre nem alszok el közben. 85ön meg majd meglátjuk, ha ilyen marad akkor bizony aoezni nem lehet csak 5+ másodperc után, a focus DPS meg kvázi kötelező lesz. Ügyesen van belőve, mert sokkal erősebb az aggró, mint BCben, de mégse lehet agy nélkül bármit megfogni mint LKban. A healaggró viszont továbbra sem gond - BCben heroicokban aoe pullon bizony az volt.
85ön rendesen itemizált gearben szerintem nem lesznek ilyen aggró gondok tank cuccban, mint amik most vannak és arra számítok, hogy kb olyan lesz, mint most a DPStank megoldással. Az úgy ideális lenne.
Remélhetőleg végre észre fogják venni az emberek, ha egy tank ért a dolgához, mert LKban csak azt lehett észrevenni, hogy esetleg mongolidióta és lófaszt nem tart meg. A közepes tankok is megfogtak már mindent, aki meg jó volt arról igazából sose derült ki.
Sajnos ezzel se jutottam közelebb a döntéshez: még mindig nem tudom, hogy a warriort vagy a priestet szeressem-e jobban és melyik legyen a mainem Catban. Mindenképp mindkettő 85ös lesz a jelenlegi állás szerint, de nem tudom, melyik legyen előbb.


Bugok, amit találtunk
- Halálkor a hullaszállító griff (ICC5 fősöknél) gyalogsebességgel megy. Nagyon élvezetes :D
- Skadinál volt valami baszás a harpoonokkal, nem esett, vagy nem lehetett felvenni egy részét - már nem tudom. Vagy 15 wavet kellett letolni, mire le tudtuk hozni a bosst.

2010-10-08

Disc 4.0.1 review

Most, hogy többé-kevésbé véglegesek és várhatóan jövő szerdán élőre kerülnek a 4.0.1-es talentek, érdemes végignézni rajtuk.

Az eredeti állapothoz képest sokat fejlődött a disc fa és a holy/shadow alsó 2 tierje. Most ki lehet rakni 31-33 pontból disc oldalon mindent ami szem-szájnak ingere, és van is hova költeni a maradékot a másik két fán. Még azt is megoldották, hogy ki lehessen kerülni a smite alapú talentezést. Nézzük, miről is van szó pontosan:

Disc talentek
T1: Az első tier elég magától értetődő és a jelenlegire hajaz.
T2: Ami izgalmas, az az evangelism és archangel. Aki eddig nem figyelt volna, annak röviden és tömören: ha ezek a talentek megvannak, a smite spell használata stackel egy evangelism buffot (5-ig), amit az archangel képességgel lehet kisütni (GCD mentes spell). Kisütéskor a stackek számától függően kapsz vissza manát és egy ideiglenes heal mérték buffot.
A régi unalmas inner firet buffoló talent eltűnt, helyette van az inner sanctum, ami bekapott spelldamaget csökkent, illetve mozgási sebességet növel, függően attól, melyik buffot használod. 3 pontért szerintem drága, de hasznos. Ha stackel a cipőre rakható 8%-os járásgyorsítóval, akkor inner will alatt 24% speedbuffal járkálhatunk, ez szerintem nagyon kemény. A soul warding már csak 2 másodperccel csökkenti a PWS cooldownját, de ez nem gond, mert 4 helyett 3 sec a PWS alap CDje, így a helyzet változatlan, megfelelő haste mellett továbbra is 1 secenként lesz spamelhető a PWS.
T3: Itt az Atonement ad további érdekes effektet a smite használhathoz: az okozott sebzés függvényében a sebzett célpont közelében egy barátságos célponton gyógyít. Ezt nyilvánvalóan az evangelism/archangellel együtt érdemes kirakni.
Az inner focus kicsit megváltozott: nem hat minden spellre, de 45 másodperc lett a CDje. Ráadásul ezt a CDt tovább lehet csökkenteni egy mélyebben fekvő talenttel, ld ott.
T4: A rapture két dologban tér el a mostanitól: a védett célpontnak nem ad vissza erőforrásokat, csak a PWS kasztolójának, de neki viszont 12 helyett 6 másodpercenként. A borrowed time, ami jelenleg 30% hastet ad PWS után, most sajnos csak 15% lett. Bétán én nem vettem észre a hatását sajnos.
T5: Érdekes új mechanizmus a Strength of soul, ami a heal spell használatakor csökkenti 2 másodperccel a célponton levő weakened soul hátralevő idejét. Ez egy ügyes megoldás arra, hogy tank heal esetén gyakrabban tudd bubizni a tankot. Itt található a train of tought is, ami hasonló logikájú dolog. Itt a gheal használat csökkenti 5 seccel az inner focus CDjét és a smite használat pedig a penance CDt 0.5-tel.
T6: A focused will már nem critektől indul be, hanem a maxhp 10%-át meghaladó bármilyen sebződéstől. Így pve-re is hasznos lehet.
T7: Itt csak a power word: barrier van. Ez egy afféle aoe-bubi, ami a földre rakható és a benne levőkön ütésenként max X pontot elnyel, ameddig le nem jár (25 sec) vagy összességében Y pont sebződést el nem nyel. Sajnos elég húzós CDje van.

Holy subspec talentek
T1: a renew továbbra sem disc spell, nem kell rá talentelni. Az empowered healing és a divine fury viszont kvázi kötelező minden healernek.
T2: desperate prayer és inspiration barátunk itt található, továbbra is nagyon hasznos talentek ezek. A surge of light újratervezve ide került, archangeles smite speceknek hasznos lehet.

Shadow subspec talentek
T1: darkness = 3% haste 3 pontért. Nagyon drága talent, de használható healerek számára is. Veiled shadows pedig 5 helyett 4 perces shadowfiendet tesz lehetővé, ami hosszabb raidbossokon hasznos lehet, ha nincs elég manája az embernek.
T2: itt csak a twisted faith lehet érdekes healernek nagyon speciális esetben. Erről lentebb :)

Úgy néz ki, alapvetően kettő féle disc irányvonal lesz a kiegészítőben: smite spammer és smite mentes. Köztes útnak sok értelmét nem látom. A smite az archangel-evangelism-atonement talenteken keresztül gyakorlatilag a heal spellhez hasonló kimenetet produkál, miközben gyakorlatilag ingyen van az archangelnek köszönhetően.
Fontos tudni, hogy a disc jelenlegi arzenáljának olcsó és hatékony spellje a flash heal. Ez egy filler spell, spameled ahogy éred. Ez a felállás a kiegészítővel megszűnik: helyét a heal veszi át ami lassú és kicsit healel, ellenben csaknem ingyen van, replenishment mellett szinte vég nélkül spammelhető. A smite specek tehát heal spell helyett gyakorlatilag fixen smite-ot használnak, ez a fő eltérés a talentezésen kívül. Így egy kis damaget is produkálnak, valamint talán manahatékonyabbak, mint a smite-mentes spec.

A smite spechez hasznos ez a makró: /cast [harm][target=targettarget,harm] Smite

Ez a kijelölt barátságos célpont targetjére kasztolja a smite-ot. Pl kijelölöd a tankot és spameled ezt, a tank pedig gyógyul az atonementből. Ha nagyobb healre van szükség, nyomsz egy archangelt, visszajön egy csomó mana, kapsz healing buffot és tolhatod a tankba a penancet/ghealt.
Mivel a healer felszerelésen nincs hit rating, a smite spamelés nagy hiányossága, hogy miss esetén elmarad a gyógyítás. Blizzard bátyánk gondolt erre, ezért betettek egy glyphet ennek a megoldására. Sajnos holy fire-ra nem hat, pedig akkor a smite glyphet is berakva további +20% smite damaget kapnánk a HF dotja alatt, ami nyilván az atonementet is megdobná. E szerint az EJ post szerint mindegy, mert a HF használat amúgy is HPS csökkenést eredményez. Ráadásul a HF hitjét biztosítani csak a fent említett furcsa Twisted Faith alapú shadow subspeccel lehet, ami komoly HPS veszteség a kimaradó holy talentek miatt.

Érdekes fejtegetéseket olvastam még a PW:B-vel kapcsolatban. Ez a földre tett aoe-bubi az első látásra "aoe-heal" szerepkörben tűnt jónak. Sajnos az elnyelt mennyiség a maxhp-hoz képest elenyésző. A raid helyett inkább lehet hasznos, ha úgy teszed le, hogy csak a tankot érje és minden absorbból a tank profitáljon. Akár úgy is le lehet tenni, hogy a tank ki-be léphessen a bubiba, függően attól, hogy épp akar-e absorbot a következő ütésre. Így a PW:B gyakorlatilag egy extra oh-shit buttonként is használható. A 3 perc CD (nem csak) szerintem horrorisztikus. 1 perc körül sokkal használhatóbb volna, még ha kisebb is lenne az absorb ereje. Eleve nagyon szituációs spell, de hogy még egy ilyen hosszú CDvel is megáldották, igen nehéz lesz hasznosan ellőni. Nem lepne meg, ha változások történnének még rajta.

A surge of lightot én személy szerint nagyon gyengének találom. Még a smite alapú spec sem fog egész nap smite spammel gyógyítani (heroicokban állítólag gheal spam megy, különben a tank fekszik), ezért az a 6% proc esély simán 1-2 procot jelenthet percenként, vagy akár kevesebbet is. Ráadásul a procot 10 másodpercen belül el kell használni. Nagyon soványnak érzem ezt.

Az új inner focus 45 másodperc CDvel jól kombóz a train of tought-tal. Durván 6 ghealenként (~15 sec) el lehet nyomni egy inner focust, amennyiben gheal spam történik. Ez jelentős manahatékonyság-növelést eredményez. Amennyiben valóban szükség lesz gheal spamre az új heroicokban, ez a talent-páros nyerő lesz.

Megemlíteném még az új glyphek közül a psychic scream glyphet, amivel elérhető, hogy az érintett mobok NE szaladgáljanak a feartől, csak egyhelyben álljanak. Ez 5 fős instázáskor nagyon hasznos lehet oh-shit gombként. A focus fire által nem érintett, fearelt mobok sebzését nullázza 8 másodpercre (a focus fire által érintett mob viszont egyből kijön fearből, gondolom). Feltéve, hogy nem fear immunisak, de a beta videókat elnézve általában nem azok. Melee rangeből használható, ezért némi előrelátást igényel, főleg, ha az ellenfelek cleavelnek :)

Én melyik talent-irányt választanám? Szintezésre mindenképp istenkirály az atonement, de 5fősre és raidelésre a smite mentes speccel mennék, ha most kéne eldöntenem. Egyszerűen azért, mert az atonement-healt nem érzem elég erősnek és megbízhatónak.
Ha lesznek a raidekben holtidők, amikor belefér egy kis smite spam, de nem lesz elég a mana, akkor egy köztes spec is megfelel, ahol csak az evangelism+archangel van kirakva, hogy 5 smite után egy kis manát kapjunk vissza, de a heal nem ebből menne.